zaterdag 31 januari 2009

Dag 3: Cooper Island – Virgin Gonda (Spanish Town)

Deze morgen was iedereen tegen 8 uur op en na een kleine zwembeurt van Bart, Hélène en Ann volgde een lekker ontbijt aan boord. Rond 9u gooiden we de trossen los en zetten we koers naar het volgende eiland: Virgin Gorda. Dit eiland is het 2de grootste van de Britse Maagdeneilanden. Een kleine 5 mijl halve wind varen aan een snelheid van een goede 5 knopen zorgde ervoor dat we al snel onze eerste bestemming van de dag hadden bereikt: The Baths. Dit zijn grote granieten rotsformaties, door de vulkanen gevormd, en sommige groter dan huizen. De blokken zijn op elkaar gestapeld en de spleten ertussen zorgen voor een labyrint aan gangen en grotten op het strand. Heel spectaculair en zeker de moeite waard om te zien.

Na aan een boei te hebben aangemeerd, zijn we onze excursie eerst gestart met een snorkelpartij. De rotsen die in de zee liggen zorgen voor koele plaatsen en speciale plantengroei. Hier hebben we al onze eerste visjes onder water gezien. Tijdens het snorkelen kwam ik zowaar midden in een school van wel meer dan 100 vissen terecht die allemaal lans mij moesten passeren. Ja, dan voel je je pas als een vis in het water.

Na het snorkelen een aperitiefje genuttigd aan boord, rum met cola om tegen 13u30 terug aan land te gaan naar het restaurant en er te lunchen. Vanuit het restaurant hadden we een prachtig zicht op de baai en konden we van aan onze tafel onze boot zien liggen.

Daarna nog even langs gegaan bij “Mad Dog”, een kleine bar met naar verluid de beste piña colada ter wereld. Uiteraard kon dit niet aan ons voorbij gaan en hebben we dan maar direct het drankje besteld. En ja, het was een lekkere…

Eenmaal terug op de boot zijn we op motor doorgevaren naar de Virgin Gorda Harbour Yacht Club, een echte haven met alle faciliteiten. Tijd dus om opnieuw de batterijen op te laden en ook even de airco aan te zetten en het aan boord een beetje koeler te maken.

Deze avond gaan we uit eten in een van de plaatselijke restaurantjes en morgen varen we naar de top van het eiland in de lagune. We zien wel wat het weer ons zal brengen maar dit is hier misschien wel het meest voorspelbare van al.